Annonsguide: Så lyckas du med annonseringen i Ads Manager
Petronella Tips och guider 0 Comments
Annonsera i Facebook Ads Manager – Vad är skillnaden mellan Kampanj, AdSet och Annons?
Att annonsera i Facebook Ads Manager kan kännas krångligt om du inte är van vid programmet. Men det är faktiskt mycket enklare än du tror. Här nedan kommer en enkel annonsguide som du kan följa för att få förståelse för Ads Manager. Vi kommer bena ut de olika annonsstegen: Kampanj, AdSet och Annons. Hoppas den kommer till nytta!
Kampanj
När du är inne på Facebook Ads Manager och klickar på “skapa” kommer du först till steget “Kampanj”. Här anger du själva målet med hela kampanjen*. Det kan bland annat vara räckvidd, interaktioner, videovisningar eller konverteringar.
* Vad innebär kampanj? Det är själva samlingsbegreppet för din annons/dina annonser. Du kan skapa flera olika annonser under en och samma kampanj. Du kan även skapa endast en annons – men den måste ändå innehålla de tre stegen – kampanj, adset, annons.
Du anger också vilken budget du vill lägga på kampanjen. Där får du valet “daglig budget” eller “livstid” – välj livstid! Det betyder att summan du väljer inte kan överskridas. Facebook kommer då fördela den budgeten du valt över hela annonsperioden.
AdSet
Nästa steg är AdSet. Där bestämmer du start- och slutdatum, målgrupp och vilka placeringar annonsen ska ha. Målgrupp är något du får testa dig fram för att hitta rätt. Ibland fungerar en bredare målgrupp bättre, och ibland är en smal målgrupp det bästa alternativet. Vilka vill du nå ut till? Funder och välj geografiskt, ålder och vilka intressen din målgrupp bör ha. Du kan också välja att utesluta ett visst intresse. Exempelvis kött om du jobbar med en vegetariskt produkt. Det finns som sagt inga rätt eller fel här – alla målgrupper är olika och du måste helt enkelt testa dig fram för att hitta rätt.
När du väljer placeringar kan du välja “automatiska placeringar” eller “manuella placeringar”. Facebook rekommenderar automatiska placeringar, men vi tycker det är bättre att välja placeringarna manuellt. En annons i flödet, respektive i stories ser så annorlunda ut och det är mycket snyggare att anpassa annonserna utefter placering. Vill du köra samma annons överallt, men anpassa den kan du därför göra två olika AdSets – en för stories och en för flödet.
Tips! Har du olika AdSets under en och samma kampanj kan du även begränsa budgeten här. Du kan alltså välja ett hösta eller lägsta belopp (av den totala budgeten) som får spenderas för just denna AdSet. Det är ett bra alternativ om du vill ha lite mer kontroll över hur budgeten fördelas.
Annons
Annons är det sista steget. Det är det lite mer visuella, där du bestämmer hur själva annonsen ska utformas. Du bestämmer om du vill köra på bild/bilder eller rörligt, val av copy, samt lägger in eventuella länkar.
Ska du exempelvis visa upp olika produkter på din webbshop, eller inspirera till olika recept passar en carousel-annons utmärkt. Då kan du lägga upp bilder på varje produkt/recept, samt länka till respektive sida. Rörligt material brukar också fungera väldigt bra. Det gör ofta att målgruppen hajar till, blir intresserade och vill veta mer (video säger ofta mer än en bild). Men detta är som sagt väldigt individuellt. Just din målgrupp kanske hellre föredrar inspirerande bilder. Testa dig fram!
Till höger på skärmen får du en förhandsvisning om hur annonsen kommer se ut. Ändra om det är något du tycker ser konstigt ut, eller om du behöver formulera om texten.
Men sen då?
Ja, det var det praktiska. Sedan gäller det bara att skapa en eller flera bra målgrupper, skriva en kick-ass copy och välja bra bilder/rörligt material. Och det är väl egentligen det svåra, haha. Men innan du kan starta med det behöver du en bra grund att stå på. Och framförallt en förståelse på vad du gör och varför. Lycka till med Ads Manager nu!
Vad tyckte du om denna Annonsguide? Känns det lite enklare att sätta igång nu? Det hoppas vi på i alla fall.
Vill du läsa ännu mer om annonseringen i Ads Manager? Facebook har också guider. Du hittar dem nedan:
Såhär skapar du en Kampanj!
Såhär skapar du en AdSet!
Såhär skapar du en Annons!
London – here I come again
Gabriella Everyday life 0 Comments
I skrivande stund sitter jag nu på Landvetter flygplats och kollar ut över landningsbanan. Herregud, kommer inte ihåg när jag var här senast! Första gången jag reser sen Covid entered our lives och det känns UNDERBART! Åh vad jag har saknat detta! Äventyret, utmaningarna, att bara få prata på ett annat språk, se andra kulturer, mötet med andra människor – jag ÄLSKAR det.
Imorgon, måndag, är alltså dagen som egentligen “gäller” så att säga. Det är då jag ska fota och filma Picadelis VD på en mässa i London. Och jag är SÅÅÅ peppad!! Som sagt, jag har saknat detta så mycket! Har faktiskt gjort liknande grejer tidigare tillsammans med Greenfood och Picadeli. Både i London, Berlin men också i Madrid (pre covid så att säga). Och det är något som jag aldrig i min vildaste fantasi trodde jag skulle få göra när jag startade min firma för snart 4 år sedan!
Från jobbet i London 2019.
Här är två bilder på den första resan jag gjorde, till Berlin. Herregud vad nervös jag var för denna fotograferingen/filmningen. Det var min första och jag vet att jag var iväg och införskaffade mig min första mic för detta uppdraget. HELT ny i den världen med audio, massa nya grejer att ta till sig och lära sig vill jag lova 😂 Men oj vad jag lärde mig också!!
Förutom att jag lärde mig mycket och har med mig det som en fantastisk upplevelse så lyckades jag få en så fruktansvärd nackspärr att jag knappt kunde röra mig utan att gråta. Jag sov ingenting på natten och grät mig själv till sömns, haha. Så kanske inte helt optimalt när man man bar på 29458 grejer som dessutom skulle fram och tillbaka via tåg och till fots. Men jag gjorde det haha!
Sen, drygt ett halvår senare, fick jag förfrågan om att hänga på ytterligare en mässa fast denna gång i London. Och klart jag inte är den som säger nej! Dessutom hade jag ju gjort det en gång (och de var uppenbarligen nöjda då de frågade mig igen) plus att denna gång hade jag bättre förutsättningar då jag inte hade nackspärr som höll mig tillbaka 😂
Sagt och gjort så följde jag med och hängde med underbara Picadeli-kollegor och fotade och filmade även denna gång deras VD när han hade sitt tal. Oerhört häftigt och jag har SÅ mycket minnen kvar från denna resa. Gud jag är så lyckligt lottad som har så fina människor runt mig 🥺
Bara en dryg månad efter London så fick jag ytterligare en förfrågan om att åka till Madrid och filma och fota. Och jag blev såklart suuuperglad! Jag hade aldrig varit i Spanien innan dess så det var fantastiskt roligt. Sambon och jag tog dessutom denna möjlighet och passade på att se det som lite semester, så han följde med mig och fick hjälpa mig lite på plats 😍 Sån lyx!
Vi hade också turen (tycker jag haha) att det var premiär för juldekorationerna i Madrid JUST dagen vi kom dit! Hur tur?! Helt magiskt, så vi gick runt i hela Madrid och bara kollade på all fantastisk julbelysning runt om i staden! 😍
Blev en och annan sangria när vi var där också 😉
Kul att gå igenom gamla minnen och bilder såhär! Men nu måste jag springa, de börjar boarda planet nu.
Hoppas ni har en fin söndag 😍
Komposition: Hur komponerar man en bild?
Elin Rosqvist Tips och guider 0 Comments
En komposition innefattar hur bilden är sammansatt, dvs. hur man har byggt upp bilden. Kompositionen inkluderar både färger, texturer, punkter, linjer etc. och genom att medvetet komponera sin bild kan det ge ett betydligt bättre resultat, då detta förstärker innehållet i bilden.
Några av de sakerna som är väsentliga att ta med sig när man komponera en bild är djup, harmoni, färg och material. Här nedan följer en mer ingående förklaring till hur man kan tänka kring detta:
Komposition – harmoni:
Genom att placera huvudmotivet i mitten på bilden skapas ett intryck av harmoni. Ett annat sätt man kan jobba med kompositionen för att skapa harmoni är de horisontella linjerna. Med detta sagt ska man helst undvika att centrera allt innehåll i mitten för det leder oftast till att bilden känns väldigt monoton. Men att utgå ifrån att huvudmotivet är centrerat och sedan jobba vidare med linjer skapas ett bättre helhetsintryck. Huvudmotivet behöver generellt sett inte vara centrerat heller. Men då är det viktigt att jobba med enhetliga linjerna för att skapa harmoni istället.
Exempel 1. På denna bilden är huvudmotivet inte lika tydligt då samtliga skålar ser ungefär likadana ut. Men trots detta dras vår blick till mitten i alla fall. Så med detta exemplet vill jag visa att man kan jobba med kompositionen var det gäller harmoni på olika sätt. Och anledningen till att harmonin skapas i denna bilden är för att alla skålar ser likadana ut och färgerna vävs samman på ett sätt som gör att ingen av skålarna sticker ut. Detta gör att bilden blir enhetlig.
Hade jag istället haft någon annan topping eller bytt ut några av skålarna hade bilden inte alls skapat samma harmoniska känsla. Utan det hade känts mer rörigt och blicken hade inte fallit lika naturligt till mitten av bilden som den gör nu. Utan då hade jag istället fått komponera bilden med ett mer tydligt huvudmotiv i mitten. Och sen att den andra rekvisitan enbart fått sticka fram lite diskret från sidorna.
Komposition – djup:
För att skapa djup i en bild kan man använda parallella linjer som leder in till mitten. Eller jobba med att bygga upp bilden i tre olika steg: förgrund, mellanparti och bakgrund. Oavsett hur man väljer att jobba med kompositionen för att skapa djup i bilden är utgångspunkten alltid huvudmotivet. Det är till huvudmotivet man vill att betraktaren ska söka sig direkt när man ser bilden.
Exempel 2. Här har jag till exempel skapat en komposition i de tre olika stegen. I förgrunden har jag lagt gröna blad som sticker fram och fortsätter upp till mitt huvudmotiv. Mellanpartiet består av huvudmotivet (dit jag vill att betraktarens blick ska dras). Och i bakgrunden anar man strukturen på stenskivan som jag har som bakgrund mer än vad man gör på resten av bilden. Genom att jobba med de tre olika steg på detta sätt blir huvudmotivet väldigt tydligt. Och betraktarens blick faller naturligt på det motivet vi vill att den ska göra.
Komposition – färg:
Det som är viktigt att tänka på när man komponerar en bild är att inte blanda för många olika färger. Utan det leder oftast till att oro skapas och bilden känns rörig. Så det bästa är att utgå ifrån ditt huvudmotiv och låta den andra rekvisitan runtomkring motivet går i samma eller liknande färgskala. Detta gör att fokus ligger på huvudmotivet och bilden känns mer enhetlig och stillsam.
Exempel 3. Här har jag valt att använda en ljus färg på tallriken i mitten (huvudmotivet) när jag har komponerat den här bilden för att blicken ska dras dit direkt. Och i och med att de andra färgerna på porslinet runtomkring samt bakgrunden är mörkare gör det att den vita tallriken “poppar” mer. Vidare har jag även i kompositionen jobbat med mycket grönt i rekvisitan för att det ska vara enhetligt och färgen på porslinet går ihop på båda sidorna om huvudmotivet. Och även om det inte är exakt samma färger i tomat- & mozzarella salladen som i potatissalladen är det ingen färg som poppar mer än någon annan. Utan det blir ett enhetligt intryck på grund utav det gröna som blir den gemensamma nämnaren i all rekvisita.
Komposition – material/textur:
En annan viktig sak att reflektera över i kompositionen är vilka material du vill använda när du komponera bilden. På samma sätt som med färgerna är det viktigt att inte blanda för mycket olika material. Utan även här är det viktigt att tänka på att skapa ett harmoniskt intryck med material och texturer som samspelar och gå ihop på ett fint sätt.
Exempel 4. Här har jag använt både en stenskiva och en linneduk som bakgrund när jag har komponerat bilden. Trots att detta är två helt olika material blir helhetsintrycket inte särskilt rörigt. På grund utav att färgen går i samma färgskala på både stenskivan och linneduken. Hade jag däremot haft två helt skilda färger på dessa istället, hade det tagit fokus i från huvudmotivet.
Boosta vs. Annonsera – vad ska du egentligen satsa på?
Petronella Tips och guider 0 Comments
Boosta vs. Annonera?
Känner du att det där med annonsering är rena djungeln? Har du inte riktigt tid att sätta dig in i det helt och hållet? Eller har du kanske inte förstått vad som är skillnaden mellan att boosta eller annonsera? Här nedan kommer en förklaring av de olika begreppen, samt nybörjarknep för att sätta igång med annonseringen direkt!
Boosta befintliga inlägg
Bra när du vill nå ut ännu mer med dina organiska inlägg, eller hitta en ny/större målgrupp! Du ger ditt befintliga inlägg i flödet en liten “boost”. Det går snabbt och smidigt att göra – endast några knapptryck. Perfekt första steg när du vill sätta igång med annonseringen.
Perfekt när du har mål som räckvidd, interaktioner eller profilbesök (Instagramprofil). Har du inte tid med både organiska inlägg och annonsering är det bättre att köra på boostning av dina befintliga inlägg. Då slår du två flugor i en smäll eftersom du använder ett befintligt inlägg som du redan skrivit.
Boostat inlägg på Facebook.
Boostat inlägg på Instagram.
Annonsera
En fristående annons, som inte kommer finnas i flödet efteråt. Den når endast ut till den valda målgruppen. Det finns mycket fler valmöjligheter med en annons, om du jämför med att boosta ett inlägg. Du kan bland annat välja mellan flera olika annonsmål, utseendet på annonsen, en eller flera länkar osv. Möjligheterna är oändliga helt enkelt.
Exempel på annonsmål: Räckvidd, interaktion, trafik, videovisningar eller konverteringar.
Annons på Facebook.
Annons på Instagram.
Boosta vs. Annonsera – vad ska du välja?
Det finns inget självklart svar på den frågan. Det beror helt på omständigheterna. Till exempel hur mycket tid du har eller vad du vill ha för annonsmål. I bästa fall tycker jag det är toppen att använda de båda, fast på olika sätt. Här nedan kommer knep på hur du kan använda de olika “annonssätten” på olika sätt:
När ska jag boosta?
Att boosta befintliga inlägg är ett bra sätt om du vill kicka igång trots att tiden inte riktigt finns där. Du når ut till en mycket större målgrupp (om du jämför med det organiska flödet) och använder innehåll som du redan innan har skapat! Tidseffektivt och smart. Jag tycket det är perfekt att göra det om du vill ha annonsmål som räckvidd eller interaktion.
Även fast annonsering i många fall är avgörande och att du faktiskt når ut till en mycket större målgrupp med hjälp av det, är det organiska flödet otroligt viktigt för algoritmen. Så sluta inte att uppdatera det organiska flödet och satsa på annonsering istället. Det kommer inte gynna dig. Inte heller om en person hittar ditt företag via en annons, klickar sig vidare till Instagram-profilen som i sin tur inte är uppdaterad. Det ger ett oproffsigt intryck.
Då är det bättre att lägga allt ditt krut på att skapa organiskt content och sedan boosta de inläggen för att nå ut!
När ska jag annonsera?
Att annonsera fungerar oavsett annonsmål – det går alltså att använda även när ditt mål är räckvidd och interaktion. Tänk bara på att annonsen inte kommer synas i flödet, den försvinner alltså när annonsen slutar gå och når endast ut till din valda målgrupp.
Jag gillar att använda annonseringen när jag exempelvis länkar till sajten. Antingen med en eller flera bilder och länkar. Perfekt om du jobbar med en webbshop och vill länka till olika produkter till exempel. Eller om du vill inspirera till olika recept. Annonseringen är också väldigt viktig om du har en webbshop och vill ha annonsmål: konvertering – det vill säga att någon slutför ett köp på din sajt.
Några avslutande ord
Avslutningsvis vill jag bara säga att det är svårt att komma med ett konkret svar på vad som ska göras för att lyckas bäst. Det beror helt på din målgrupp. Nyckeln i annonsering är att våga testa! Utvärdera och tänk om. Det är så du lär känna din målgrupp. Vi jobbar till exempel på helt olika sätt med våra olika annonskunder.
Men för att komma med någon form av slutsats – våga sätta igång med att boosta dina inlägg! Och se vilken skillnad det faktiskt ger jämfört med det organiska innehållet. Det är en alldeles utmärkt början. Efter det kan du utvärdera och se om du vill våga dig på annonsering. Hoppas att jag hjälpe dig bena ut skillnaden mellan att boosta vs. annonsera, samt att du vågar börja testa dig fram nu. Stort lycka till!
Läs mer om boosta vs. annonsera här!
Bloggens come back?
Gabriella Everyday life 0 Comments
God morgon på er! Skriver från morgonsoffan där jag precis har druckit upp mitt morgonkaffe. Älskar långa och lugna frukostar framför TVn på helgerna! Inget att stressa iväg till eller massa måsten och borden. Bara lugn och ro, underbart!
Även denna vecka har bara sprungit förbi, förstår inte hur tiden kan gå så fort. Det är måndag och sen är det fredag helt plötsligt haha. Mycket spännande saker som har hänt under veckan och då brukar tiden gå ganska fort.
Det har hänt mycket intressanta grejer i Instagram-världen under veckan också. Saker som jag är oerhört spänd på att se hur de kommer utveckla sig. Bland annat saker som att algoritmen har ändrat sig. Jag vet, den ändrar sig hela tiden vilket också kan vara bra såklart. Men som många säkert vet så har Instagram tagit mycket från appen TikTok då den plattformen bara växer och växer. Så för att försöka locka folk till instagram så försöker de göra liknande saker så målgruppen på TikTok ska vilja vara på instagram istället. Det var bland annat därför Reels-funktionen lanserades.
Instagram algoritmen rekommenderar mer och mer videos
Och eftersom TikTok är en videoplattform så vill instagram gå mer och mer mot videoformat också. Vilket betyder att alla video-inlägg pushas och går bättre än “vanliga” bildinlägg. Algoritmen har också ändrats på det sättet att man får rekommendationer på inlägg hem-sidan (sidan som öppnar sig när man öppnar insagram-appen), istället för att visa inlägg från konton som man aktivt valt att följa. Och det är här jag tycker det har blivit lite dumt tycker jag.
För många av inläggen (om inte alla) jag rekommenderas ger mig inget värde what so ever. Medan de konton jag faktiskt valt att följa ger mig någon typ av mervärde. Antingen att jag känner personen som driver kontot och det är roligt att se vad de gör och skriver om eller att jag inspireras av ett konto, personen, inläggen, bilderna osv. Men det får jag alltså mindre och mindre av i mitt hem-läge i appen pga den nya rekommendationen.
Jag har läst andras tankar kring detta, t ex Elin Kero och Elin Häggberg, så har jag börjat fundera över mitt eget scrollande. Och jag har faktiskt känt att instagram inte har varit lika givande för mig som det har varit tidigare. Don’t get me wrong. Jag älskar verkligen instagram och allt vad det innebär med nätverkande, det sociala och allt peppande. Men just hemflödet som brukar inspirera mig är inte alls på samma nivå som tidigare, vilket är väldigt tråkigt.
Och i och med detta så har såklart kontons räckvidd slått i botten. Man når inte ut alls i samma utsträckning med sina inlägg man inte har en viral film som på det sättet rekommenderas vidare. Jag såg även på Elin Keros instagram att instagram stories också ändras med de nya algoritmen. Klickar du dig in på stories så visar instagram bara några utvalda stories från det kontot och sen får man aktivt trycka på “visa alla” för att se från början eller se alla stories från kontot. Vilket också är väldigt konstigt enligt min mening. Varför skulle jag vilja se bara någon stories hit och dit som inte är i kronologisk ordning? (se bild nedanför)
Bildformaten kommer ändras från 4:5 till 9:16
Och ytterligare en ändring som instagram kikar på är att ta bort bildformatet 4:5 som är nu och göra om det till 9:16 (alltså det formatet som täcker hela skärmen i stående format). No Big deal tänker man kanske. Man tänker kanske till och med att det är bra för då får vi mer plats för bilden. Ja, så kan man tänka men det ska smackas på profilbild och kontonamn högst upp PÅ bilden. Längst ner på bilden ska även kommentarsknapp, gilla-knapp och början av texten man har skrivit ta plats. Och för er som har läser texter på reels-filmerna vet att det är lite svårt att läsa ibland då det är genomskinlig bakgrund och inte vit som på vanliga inlägg. Vilket gör att texterna man skriver blir svårlästa och därmed inte lika attraktiva för följaren att läsa.
Så med allt det nya som instagram håller på att testa nu så går debatten om bloggandet igen. Jag har läst flera influensers och personer som inte vågar lägga hela sitt företag på instagram när de ändrar och gör det konstant svårare för dem att nå ut. Samtidigt som många influenser har följare som följer dem för sina texter, vilket också kommer bli svårare att nå ut med om de väljer att göra om inläggen från 4:5 till 9:16. Så jag förstår fullt ut om de funderar på att gå tillbaka till bloggandet igen. För den plattformen äger dem helt själva och ingen annan kan komma och bestämma hur eller vad som ska göras där.
Vad tror ni? Tror ni att det är bloggens come back? Jag tror absolut att bloggandet kommer komma tillbaka i större utsträckning. Och jag hoppas lite på det också. Jag gillar skrivandet, texterna men framför allt bilderna med texterna. Att få följa med i någons tankar, personliga tankar och få se bilder från deras dagar. Det har jag saknat lite.
Men vi får väl se vad som händer! Spännande är det i alla fall. Och oavsett vad instagram väljer att göra så tror jag att man kommer att vänja sig som användare, både den som konsumerar inläggen men även de som producerar dem.
Detta blev aningen längre än jag hade tänkt mig haha. Nu ska jag göra mig iordning för lördagslunch med familjen. Trevlig lördag allihopa! ❤️
// Gabriella